En solid robåt må produseres med fokus på det man ikke ser

Mange av våre kunder har vært på leting etter en solid robåt som tåler mye. Når de oppdager Vinstrabåten, blir de overrasket over båtens  gjennomtenkte kvaliteter og egenskaper. Mye av dette får man inntrykk av når man ser båten, men det man ikke ser er kanskje de viktigste kvalitetene.

IMG_20180614_085108-vinstrabåten

Vinstrabåten produseres av PlastTech AS. Selskapet ligger i Latvia og eies og drives av daglig leder Endre Kvalheim og teknisk sjef Rune Nilsen. Selskapet har 26 ansatte og lang erfaring med kompositt-produkter. Vi har spurt hva det er som gjør Vinstrabåten til en solid robåt av førsteklasses kvalitet.

De viktigste kvalitetene ved Vinstrabåten kommer på plass allerede under støpingen. Det handler spesielt om tre kvalitetskrav som må håndteres med omhu.

Ingen luftlommer i gelcoat og skrog

Luftlommer inne i materialet i skroget er nærmest umulig å oppdage når båten er ferdig støpt. Verken i den fiberarmerte plasten eller i gelcoaten må det forekomme luftlommer. Ellers kan det oppstå svakheter. Dette er vanskelig å oppdage når jobben er gjort. Derfor kreves det erfaring, godt håndlag og nøyaktighet. Gelcoaten, som gir overflatefinish på båten, skal være både jevn og tykk nok slik at den kan tåle slitasje over tid.

Jevn fordeling av polyester og glassfibermatter 

Når gelcoaten er på plass, må også polyester og fiberduk fordeles slik at det ikke dannes luftbobler. Lagene med glassfibermatter og polyester må fordeles jevnt over hele skroget. Dette er avgjørende for å få en førsteklasses solid robåt.

Dersom skroget i enkelte områder blir noe tykkere og tyngre enn andre steder, kan det lettere oppstå brudd når båten blir utsatt for sterke støt mot noe hardt og kanskje også skarpt. Mange er faktisk ikke klar over dette.

Det gjelder derfor å få mest mulig fiber inn i laminatet. Det er fiberduken som er styrkeelementet i båten. Polyesterens oppgave er å holde duken på plass, forklarer Kvalheim.

Oppdriftselementet må ikke kunne brytes ned eller knuses

Oppdriftselementet i Vinstrabåten består av et fleksibelt skum med tette celler. Skummet er faktisk det samme type flyteelement som brukes i redningsvester. Dette er et mykere kvalitetsskum som tåler mye medfart uten at det brytes ned. Det er flyteelementet gjør Vinstrabåten synkesikker. I de fleste båter brukes det ulike typer «sprøtt» skum. Dette holder fint til å begynne med, men ved stor belastning kan det brekke opp og knuse. Skummet vi bruker i Vinstrabåten gjør at båtene kan tåle mye juling uten å tape kvalitet.

Derfor satser vi på denne skumkvaliteten. Det koster mer, men gir langt bedre og sikrere produkt, avslutter Kvalheim.

Gjennom mange års salg av Vinstrabåten, vet vi at våre kunder setter stor pris på at det både er en solid robåt -og en meget brukervennlig robåt. Vår produsent, Plast Tech, finner du her.