Solid robåt av førsteklasses kvalitet

Mange av våre kunder har vært på leting etter en solid robåt som tåler mye. Når de oppdager Vinstrabåten blir de overrasket over hvilke gjennomtenkte kvaliteter og egenskaper den har. Mye av dette får man inntrykk av når man ser båten, men det man ikke ser er kanskje de viktigste kvalitetene. 

En solid robåt må produseres med fokus på det man ikke ser

Vinstrabåten produseres av PlastTech AS som eies og drives av daglig leder Endre Kvalheim og teknisk sjef Rune Nilsen. Selskapet har 26 ansatte og lang erfaring med kompositt-produkter. Vi har spurt hva det er som gjør Vinstrabåten til en solid robåt av førsteklasses kvalitet. 

Daglig leder Endre Kvalheim forteller her at viktige kvaliteter ved Vinstrabåten kommer på plass allerede under støpingen. Det som gjør Vinstrabåten til en solid robåt handler spesielt om tre kvalitetskrav som må håndteres med omhu.

Ingen luftlommer i gelcoat og skrog 

Luftlommer inne i materialet i skroget er nærmest umulig å oppdage når båten er ferdig støpt, forklarer han. Verken i den fiberarmerte plasten eller i gelcoaten, når dette fordeles utover i produksjonsformene, må det forekomme luftlommer. Ellers kan det oppstå svakheter. Dette er vanskelig å oppdage når jobben er gjort. Derfor kreves det erfaring, godt håndlag og nøyaktighet. Gelcoaten, som gir overflatefinishen på båten, skal være både jevn og tykk nok slik at den kan tåle slitasje over tid. 

Jevn fordeling av polyester og glassfibermatter 

Når gelcoaten er på plass, må også polyester og fiberduk fordeles slik at det ikke dannes luftbobler. Lagene med glassfibermatter og polyester må fordeles jevnt over hele skroget. Det er slik vi må bygge for å få en førsteklasses solid robåt.

Dersom skroget i enkelte områder blir noe tykkere og tyngre enn andre steder, kan det lettere oppstå brudd når båten blir utsatt for sterke støt mot noe hardt og kanskje også skarpt. Mange er faktisk ikke klar over dette. Det gjelder derfor å få mest mulig fiber inn i laminatet, for det er fiberduken som er styrkeelementet i båten. Polyesterens oppgave er å holde duken på sin plass, forklarer Endre Kvalheim. 

Oppdriftselementet må ikke kunne brytes ned eller knuses

Oppdriftselementet i Vinstrabåtene består av et fleksibelt skum med tette celler. Skummet er faktisk det samme type flyteelement som brukes i redningsvester. Dette er et mykere kvalitetsskum som tåler mye medfart uten at det brytes ned. Det er flyteelementet som gjør Vinstrabåten synkesikker.

I de fleste båter brukes det ulike typer «sprøtt» skum. Slikt skum holder fint til å begynne med, men ved stor belastning kan dette skummet brekke opp og knuse. Men skummet vi bruker i Vinstrabåten gjør at båtene kan tåle mye juling uten å tape kvalitet. Derfor satser vi på dette kvalitetsskummet. Det koster mer, men gir et langt bedre og sikrere produkt. 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *