VINSTRABÅTEN – kvalitet og håndverk i moderne form

Vinstrabåten produseres av fagfolk og de beste materialer

Mange av våre kunder merker seg hvor godt båtene våre ser ut og hvilke gjennomtenkte og
viktige egenskaper de har. Vi setter stor pris på dette, men er langt fra overrasket.

Født i Norge «oppdratt» i Latvia

Vinstrabåten er opprinnelig en robåt formet gjennom generasjoners bruk i Vinstra i
Gudbrandsdalen. Båt og friluftsenter AS har nå alle rettigheter til salg av båten. Vi har
utviklet en en støpeform for produksjon i plast som har gitt båten et sterkt løft både med
tanke på brukervennlighet, sikkerhet og design.
Vi er svært fornøyd med vår dyktige, norskeide produsent, Plast-Tech AS. Selskapet har 26
ansatte og lang erfaring med kompositt-produkter, fra større og mindre båter, heste-hengere
og oppdrettskar til snøryddingsmaskiner for flyplasser. I tillegg utfører selskapet
ingeniørtjenester og produktutvikling til en rekker ulike næringer. Plast-Tech AS eies og
drives av Endre Kvalheim, daglig leder, og teknisk sjef Rune Nilsen.

Det du ikke ser er viktigere enn det du ser …

Vi har spurt daglig leder Endre Kvalheim og som gjør Vinstrabåten til en slik kvalitetsbåt som
den er.
• Det er særlig tre hensyn som må håndteres med omhu, forklarer han. – Og det
handler faktisk om det man ikke kan se med øyet. Vi ber ham utdype!

Ingen luftlommer i gelcoat og skrog

• Luftlommer inne i materialet i skroget er nærmest umulig å oppdage når båten er
ferdig støpt. Det må ikke oppstå luftlommer hverken i den firberarmerte plasten eller i
gelcoaten når dette fordeles utover i produksjonsformene, ellers kan det oppstå
svakheter. Dette kan være vanskelig å oppdage når jobben er gjort. Derfor kreves det
erfaring, godt håndlag og nøyaktighet. Gelcoaten, som gir overflatefinishen på båten,
skal være både jevn og tykk nok slik at den kan tåle slitasje over tid. Og når
gelcoaten er på plass, må også polyester og fiberduk fordeles slik at det ikke dannes
luftbobler, forklarer Kvalheim.

Jevn fordeling av glassfibermattene

Lagene med glassfibematter og polyester må fordeles jevnt over hele skroget. Ifølge
Kvalheim er også dette svært viktig. Hvis skroget i enkelte områder blir noen tykkere og
tyngre enn andre steder, kan det lettere oppstå brudd når båten blir utsatt for store
påkjenninger. Det kan være sterke støt mot noe hardt og kanskje også skarpt.

  • Så alt dett har med sikkerhet å gjøre?
  • Ja, det er nettopp det. Og mange er faktisk ikke klar over dette. Det handler om
    laminatets styrke og stivhet. Det gjelder å få mest mulig fiber inn i laminatet. Det er
    fiberduken som er styrkeelementet i båten og polyesterens oppgave er å holde duken
    på sin plass. I Vinstrabåten har vi gode rutiner for at riktig andel og fordeling av fiber
    og lim blir riktig, noe som gjør at den vil holde i mange år.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *